10/5/17

Falsa explicación

Fuente: http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=2010708279915&NL=1

Feil forklaring
Etnisitet i seg selv kan ikke forklare sosiale problemer.

Etnisk bakgrunn eller minoritetsstatus brukes ofte som variabel i statistikk, forskning og i mediene. Da Helsevernetaten i Bergen nylig laget en levekårsundersøkelse for byen, var «ikke-vestlig» bakgrunn en av variablene. Etaten målte blant annet antall kriminelle, sosialhjelpmottagere og uføretrygdede. Høy score på disse måleparametrene ble sammen med høyt antall ikke-vestlige innvandrere lagt inn som negative faktorer for levekårene. Altså; dersom en person har ikke-vestlig bakgrunn, bidrar vedkommende til dårligere levekår i et helt nabolag.

Det er underlig at faktorer som foreldres inntekts- og utdannelsesnivå, botid i Norge og boligforhold ikke får samme betydning for innvandrerungdom som for andre ungdommer. Men man undersøker om minoritetsstatus i seg selv fører til sosiale forskjeller. Det fører til slutninger om at det norske samfunnet har «innvandrerproblemer» fremfor sosiale problemer.

Antagelsen om at hvis et problem er utbredt blant innvandrere, så er det et «innvandrerproblem» og ikke et sosialt problem, finnes blant viktige aktører i innvandringsdebatten som politikere og journalister. Hvis salget av is øker om sommeren i takt med drukningsulykker, er det ikke dermed sagt at issalget fører til flere drukningsulykker. Det er underlig at selv forskere ikke klarer å skille mellom proporsjonalitet og årsakssammenheng.

Etnisk bakgrunn har også vært gjenstand for positive stereotypier. Tamiler er blitt fremstilt som godt integrerte superinnvandrere, mens somaliere er eksemplet på mislykket integrering. I boken Kultur og generasjon (Universitetsforlaget 2009) av forskerne Ada Ingrid Engebrigtsen og Øivind Fuglerud legges disse antagelsene under lupen.






Explicación errónea.
El origen racial en sí mismo no es suficiente para explicar los problemas sociales.

El grupo étnico al que se pertenece o la característica de grupo minoritario se utiliza habitualmente como parámetro en las estadísticas, proyectos de investigación y en los medios de comunicación. Cuando las autoridades sanitarias de Bergen recientemente elaboraron una encuesta sobre las condiciones de vida en la ciudad, una de las variables era la pertenencia o no al grupo "no-occidental". La institución midió entre otras cosas el número de criminales, individuos dependientes de ayudas sociales y personas que reciben algún tipo de pensión. Puntuaciones altas en estos parámetros junto con muchos inmigrantes no occidentales fueron presentados como factores negativos sobre las condiciones de vida. Es decir: si una persona pertenece al grupo no-occidental, la citada está contribuyendo a que las condiciones de vida en todo un barrio sean peores.

Resulta extraño que factores como los ingresos de los padres -y su nivel educacional, cuánto tiempo se lleva viviendo en Noruega y en qué tipo de vivienda se vive, no tengan significado para la juventud inmigrante igual que para el resto de la juventud. Pero se investiga si el estatus de grupo minoritario intrínsecamente conlleva problemas sociales. De esto se deduce que la sociedad noruega tiene "problemas de inmigrantes" en vez de decir problemas sociales.

El presupuesto de que si un problema está extendido entre los inmigrantes, es un "problema de los inmigrantes" y no un problema social, es algo que está muy extendido entre los actores sociales que participan en el debate sobre la inmigración como políticos y periodistas. Si la venta de helados aumenta en verano al mismo ritmo que las estadísticas de ahogamientos, no se desprende de ello que la venta de helados aumente el número de personas que se ahogan en el mar. Es extraño que los mismos investigadores no sean capaces de diferenciar la relación entre proporcionalidad y los motivos.

El grupo étnico ha sido también objeto de estereotipos positivos. Los tamiles de Sri Lanka han sido presentados como un grupo muy bien integrado, mientras que los somalíes son el ejemplo de la integración fallida. En su libro Kultur og generasjon (Universitetsforlaget 2009) de las investigadoras Ada Ingrid Engebrigsten y Øivind Fuglerud se ponen en la palestra éstas cuestiones.